De overlast door de eikenprocessierups in Hoogeveen blijft toenemen en zorgt bij veel inwoners voor gezondheidsklachten en ongemak in de openbare ruimte. Naar aanleiding van de vele meldingen uit verschillende wijken heeft de SP aangekondigd om op 2 juli a.s mondelinge vragen te stellen aan het college van B&W. De partij wil onder meer weten welke maatregelen de gemeente op korte termijn neemt en hoe de communicatie richting inwoners verbeterd kan worden.
Tegelijkertijd is er vanuit de gemeenschap een inwonersinitiatief ontstaan. Bewoners hebben de handen ineengeslagen en zijn een petitie gestart om aandacht te vragen voor een snellere en effectievere aanpak van de eikenprocessierups, vooral op plekken waar de overlast het grootst is. De initiatiefnemers hopen dat de gemeente extra inzet pleegt en duidelijker communiceert over wat inwoners kunnen verwachten.
De belangrijkste punten waar inwoners en de SP duidelijkheid over vragen:
1. Hoe gaat het college op dit moment om met meldingen van inwoners die medische klachten ervaren door de eikenprocessierups?
2. Is het college bereid om bij dergelijke meldingen per situatie te bekijken of extra actie nodig is, ook wanneer een nest niet op een bestaande prioriteitslocatie zit?
3. Hoe wordt in zulke gevallen beoordeeld of een nest alsnog met voorrang wordt verwijderd, en hoe wordt dit teruggekoppeld aan de inwoner?
SP Steunt dit initiatief. Wij begrijpen dat niet ieder nest geruimd kan worden, maar inwoners met serieuze gezondheidsklachten moeten wél serieus genomen worden. De gemeente moet luisteren en kijken waar extra inzet nodig is. Teken daarom ook de petitie. KLIK HIER
Reactie plaatsen
Reacties
Wij wonen aan het Hollandscheveldse Opgaande in Hollandscheveld, een weg met eikenbomen en hebben sinds 2 weken last van de eikenprocessierups. De haartjes waaien in onze slaapkamer en iedere ochtend worden wij wakker met nieuwe rode bulten. Zelfs horren helpen niet, dus afgelopen week hebben wij met de ramen dicht moeten slapen. Dat is niet te doen met dit warme weer.
Wij vinden het onacceptabel dat wij in ons eigen bed niet zonder problemen van onze nachtrust kunnen genieten.
Gemeente neem je verantwoordelijkheid!